Te elegendő szünetet tartasz?

Alapvető kérdés a szakmánkban, hogy időpontjaink között milyen hosszú szüneteket tartunk.

Sokan úgy adnak időpontot, hogy egésztől egészig, 45-50 perces kezelésekkel.  Sokan tanítják is ezt, mint ideális megoldás.

Én ezzel szemben azt javaslom minden segítő kollégának (legyen masszőr,  gyógytornász, pszichológus, vagy más segítő szakember), hogy minimum 30 perces szüneteket tartson a vendégei között.

Természetesen mindenkinek szíve joga eldönteni ezt. Viszont hogy tudatosan dönthess ez ügyben is, összeírtam 4 érvet, ami miatt megéri hosszabb szüneteket tartani. Javaslom, fontold meg ezeket, amikor a szüneteid hosszán gondolkodsz:

1. Figyelem

Ha elmész egy szolgáltatóhoz, valószínűleg te is elvárod, hogy rád figyeljen abban az időben, amiért fizetsz. Hogy ne a telefonját nyomkodja, ne a többi időpontot intézze, és így tovább. Vagyis ne mással foglalkozzon a te idődben.

Ha van elegendő szüneted, elkerülheted, hogy még az előző, vagy épp a már következő vendégeddel kelljen foglalkozni, míg nálad van az aktuális.

Ezzel elkerülheted az úgynevezett futószalag-effektust is. Vagyis amikor a vendég azt érzi, hogy sietnie kell, amikor megérkezik még ott az előző, a kilincset váltják, majd mielőtt vége az időpontjának már hallja a következő vendéget… Ezt, ha van rá lehetőség, érdemes elkerülni mind a vendégeid érdekében, mind a sajátodéban.

Extra tipp: az emberek értékelik, ha nem siettetik őket, pláne egy lazító kezelés után. Én személy szerint minden masszázsom hasonló szöveggel fejezem be: “Egészségedre, és nyugodtan lazíts még! Annyit kérek, hogy mielőtt felkelnél, nyugodtan ülj még pár percig, nyújtózkodj, majd csak szép lassan állj fel, ráérsz!” Ha nem is az én szavaimmal, de ezt a plusz törődést hasznos beépíteni a kezelések végébe, ezzel is növelve a minőséget – plusz megelőzve egy esetleges szédülést! (A tippért köszönet Mátyás Gergő kollégának!)

2. Diszkréció

Gyakran előfordul, hogy a soron következő vendég már jelen van az aktuális időpont alatt, és akár hallja is aktuális vendéged beszédét. Ez kifejezetten feszélyező tud lenni. Képzeld el, hogy pszichológusnál ülsz, kifejezetten privát dolgokról beszélsz, majd megtudod, hogy az utánad lévő minden alkalommal hallja a beszélgetés végét az ajtó túloldalán. Lehet, hogy téged ez nem zavarna, de a többség számára kellemetlen. Ugyan mi nem pszichológusok vagyunk, de ettől még hasonló a probléma. A vendég nyugalmát, énidejét, önfeledt beszédét is megtörheti, ha futószalag effekttel dolgozunk – ami pedig akár még a kezelésünk hatásosságára is hatással lehet.

Ezen felül a szolgáltatás minőség érzetén is sokat emel, ha el tudod érni (a megfelelő hosszúságú szünetekkel) hogy vendégeid ne találkozzanak, és a vendéged beszédének kizárólag te lehess a fültanúja.

3. Higiénia

Tegyük fel, hogy elmész egy segítő szakemberhez, például egy masszőrhöz. 13:00-ra van időpontod, 12:56-kor csengetsz, és úgy érkezel meg, hogy akkor jön ki az előző vendég – vagy még ott van. Ilyenkor gondolj bele: mikor mos kezet alaposan a masszőr? Mikor takarít? Mikor cseréli le a textileket, mikor fertőtlenít, esetleg mikor mos fel?

Ha pedig segítő szakemberek vagyunk: mennyire örülnénk annak, ha nálunk szedne össze a vendégünk bármilyen fertőző betegséget, akár egy lábgombát? Én biztosan semennyire.

A higiénia fontos a mi szakmánkban is, nem érdemes elhanyagolni. Erre viszont idő kell. Idő amíg alaposan kezet mosunk. Idő, amíg kicseréljük a textileket tisztára. Idő, amíg használjuk a fertőtlenítőt (ugye annak is van hatóideje), idő amíg felmosunk, és így tovább.

4. A TE egészséged

Mondhatnánk, hogy egy terápia a vendéged egészségéről szól.

Viszont biztos vagyok abban, hogy te is egyetértesz velem: minél jobb a te egészséged, annál többet tudsz segíteni másoknak. Vagy akár fordítva: minél ramatyabbul vagy, annál kevésbé tudsz segíteni másoknak. Vagyis ha érdekel a saját egészséged, azért, de ha kevésbé érdekel, viszont szeretnél segíteni vendégeidnek, akkor pedig azért fontos vigyáznod magadra.

Ennek pedig egyik alapvető része, hogy ne terheld túl magad – semmilyen szinten.

  • Fizikailag: a masszázs fizikai munka. Elfáradás-mentes vagy fáradás-mentes masszázs pedig nem létezik (erről készült videónk és cikkünk is). Ezt nem lehet folyamatosan csinálni, mert gondok lesznek. Nem véletlenül van sok masszőrnek annyi mozgásszervi problémája: ínhüvelygyulladás, golf- vagy teniszkönyök, fájó váll, nyak, derék… Persze számít a technika, számít az életmód, számít sok minden, de ha az ember kellő szünet nélkül dolgozik, túlterheli magát. Egyszerűen kell a testünknek a szünet. Ha ülve dolgozunk, fel kell állni gyakran, ha pedig állunk egy masszázságy mellett, le kell ülni vagy feküdni gyakran. Minél változatosabb a testünk terhelése, annál jobb, így ahogy a 8 órás ülés, úgy a 8 órás folyamatos állás sem tesz jót.
  • Mentálisan: sokan a fáradtságnál csak a testi fáradtságra gondolnak, pedig biztos te is érezted már magad úgy, hogy mentálisan merültél ki. Koncentrálnunk kell az aktuális vendégünkre, annak igényeire. Figyelnünk kell arra, amit mond, és arra, mi hogy reagálunk. Ez pedig mind energia. Vagyis ebből a szempontból is szükségünk van a szünetekre, ahol csendben tudunk lenni, kicsit pihenni. (Fáradás-mentes videónk és cikkünk erre is kitér)
  • Szellőztetés: erre nagyon kevesen figyelnek. Az egy dolog, hogy egy kereszthuzat segít a szagokat elűzni (zavaró lehet egy vendégnek az előző vendég testszaga vagy épp cigiszaga, sőt, akár allergiás reakciót is kiválthat az előző vendég parfümje – hasznos illatanyagos cikkünk)
    De ugyan ennyire fontos a levegő frissítése. Sokan azt gondolják, hogy kevés lesz az oxigén, és az a gond. Valójában sokkal nagyobb probléma a magas CO2 tartalma a levegőnek, amit kilélegzünk. Ha nincs szellőztetve rendszeresen (vagy nincs jó szellőztető rendszer) akkor a CO2 tartalma a levegőnek egyre csak nő, ami egyre nagyobb gondot okoz. Eleinte kis dekoncentráltságot, majd egyre erősebb fáradtságérzetet, akár fejfájást is okoz. Vendégednek is, amíg ott tartózkodik, de neked extrán, hisz sokáig tartózkodsz az adott helyiségben, ingatlanban.
    (Erre még egy lapáttal rátesz, ha égés is történik, vagyis ha füstölőt, mécsest, gyertyát vagy hasonlókat használ valaki. Ezeket az egészség szempontjából jobb teljesen száműzni.)

Példa

Gondolj bele az alábbi esetbe:

Első vendéged késik pár percet, majd időpontja végén nagyon lassan öltözik. Miután felöltözött, lassan fizet, és még feltesz pár kérdést – lassan. Majd miután elköszön, hirtelen még megkérdezi kicsit szorongva, enyhe fintorral: “Ajjaj, használhatnám még a mosdót?”
Természetesen nem dobod ki, hanem elengeded a mosdóba. Tegyük fel, hogy most kezdte el érezni, hogy az ebéd kiválasztásánál lehet hogy rosszul döntött… És bent van 10 percig, erős szagot hagyva maga után. Képzeld el, hogy ez a szituáció nálad történik.

Ebben a szituációban nálad mit tapasztalna a soron következő vendég?

  • A) Van elegendő szüneted, így semmit?
  • B) Vagy úgy érkezne meg, hogy még a toaletten ül az előző? És ha neki is el kell mennie mosdóba? Akkor közösen várjátok és hallgatjátok az előzőt…?
  • C) Esetleg úgy, hogy már épp menne (most már tényleg) az előző, de még találkoznának? Ilyenkor ha az aktuális vendég is elmenne mosdóba, mit tapasztalna? Mikor csekkoltad, hogy tiszta-e a vécé? Mikor tudtál szellőztetni?

Remélem ez a példa erősen szemlélteti, mennyit számít az elegendő szünet, és mennyire ronthatja az élményt, ha nincs meg. És ez csak egy helyzet a számtalanból.

Minőség – a kevesebb néha több

Kiemelném még, hogy ha van elegendő szünet, így jobb a higiénia, megvan a kellő figyelem és diszkréció, és érvényesül minden előnye az egésznek, úgy hatalmasat emelkedik a szolgáltatásod minősége, akármivel foglalkozol.

És ha emelkedik a minőség, úgy az áraid is lehetnek magasabbak. Ezért is bukik meg az az érvelés a rövid szüneteknél, hogy úgy több időpont fér az adott munkaidőbe, így több a pénz. Látjuk már, hogy ez sem ilyen egyszerű. Hiszen ha magasabb minőséget képviselsz, az áraid is lehetnek magasabbak. Így hosszabb szünetekkel, kevesebb vendéggel, de ugyan annyit kereshetsz anyagilag. Csak magasabb minőséggel.

Sőt, közben még a saját, és vendéged egészségére is kiemelten figyeltél.

Végül ha már minőség: azt biztosan tudod, hogy a szolgáltatásod minőségére a szakmai tudásod mellett minden egyéb részlet is hatással van. Például hogy a környezet mennyire igényes, vagy épp a kommunikációd mennyire kedves.

De azt is tudtad, hogy a szolgáltatásod minősége befolyásolja annak hatásosságát is? Ha a vendéged azt érzi, hogy profi helyre jött, és nem csak azért, mert szakmailag jó vagy, hanem mert érzi a minőséget (például a fentiek alapján) kimutathatóan jobb lesz a kezelésed eredménye is, akármit csinálsz. Egyel több indok, hogy megéri odafigyelni a részletekre.

Szóval csak tudatosan – a szüneteiddel kapcsolatban is!

Egyetértesz? Vagy épp máshogy látod, lenne ellenérved? Írd meg lejjebb, egy hozzászólásban!

Szerző: Sziklai Csaba masszőr, masszázs oktató, a Masszőr kézikönyv írója. Bővebben…

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük